Inloppet til Tallinn.
Samtidskonstmuseet KUMU ritat av den finske arkitekten Pekka Vapaavuori, invigt 2006, visar konst från 1800-1900 talet samt den socialrealistiska konsten 1945-1970.
Samling av uttrycksfulla barnhuvuden vid museets entré.
Oskar Kallis (1892-1918) ”Linda bär en sten” 1917
Peter Aaren (1889-1970) På väg till kyrkan 1917.
Konrad Mägi (1878-1925) Sjön Saadjärv. 1923 Estlands störste konstnär.
Peet Aren (1889-1921) ”Aida Street” 1921
Skulptursamling presenterad på ett ovanligt sätt.
Alla 30 deltagarna i en enda hiss på väg upp till den den sovjetiska socialrealistiska konsten.
Lenin ger order.
Konstnärsförbundet får order om vad som skall målas.
Dekadensen inne på caféet jämfört med det glada sovjetiska folket utanför.
Reseledaren Louise Nordenfeldt vid Raul Rajangu (f.1960) stora målning från 1988.”Konstnären och hans assistenter anländer till Viljandi”. Utförd som relief i olika material, tyg, sammet, plastskum m.m.
Katarinaslottet (Kadrioru loss) byggt av Peter den store till sin hustru Katarina. Rymmer en samling av äldre utländsk konst, bl.a ett verk av…..
… Ilja Repin, ”Besök i stugan”.
Besök i den svenska kyrkan S:t Mikaels församling (återbildad 1990) I bakgrunden syns tornet på Nikolajkyrkan, som bombades av ryssarna 1944. Fotot hämtat från Svenska Församlingens broschyr.
Det återställda kyrkorummet, sedan svenska kyrkan under sovjettiden förvandlats till en träningslokal för brottare och boxare. Hela altarrummet var då täckt med en stor brottarmatta.
Patrik Göransson, som tillträdde 2000 då församlingen fick sin första egna kyrkoherde sedan andra världskriget. Här i samspråk med Peder Banér.
Mässhaken, kopia efter den ursprugliga från 1600-talet, som hittats i brottningslokalen som en trasa. Kopian utförd av Otto von Schwerin.
Besök i Nikolajkyrkan, som idag är ett museum för medeltida konst. Bernt Notkes berömda ”Dödsdansen” imponerade. Den bevarade målningen är 7,5 m bred och 1,6 m hög. Nu syns endast 13 figurer av de ursprungliga 50, Hans Lepp lyckades trots vakternas protester få berätta.
Ryska kyrkan, Nevskikatedralen från tidigt 1900-tal, besökte vi, men fotografering var förbjuden!
Kolk (Kolga), familjen Stenbocks imponerande gods från sent 1500-tal till 1940, då Margareta Stenbock lämnade för Sverige. Under Kolks glansdagar levdes ett elegant liv med strålande fester. Godset, som var det största i Estland med över 50 000 hektar, ligger en timmes bussresa österut från Tallinn.
Under Sovjets styre förföll byggnaderna. Den praktfulla porträttsamlingen försvann och återfinns nu i Polen. Samtliga rum delades ut till olika familjer efter principen ett rum till en familj, som gemensamt fick samsas om ett kök och en toalett.
Ankomst till Vinistu, där resturang, hotell, hamn ….
… och Kunstimuuseum välkomnade oss.
Jan Manitski, Estlands främste konstsamlare, tidigare utrikesminister, som återvände till hemlandet 1991 efter nästan 50 i Sverige, berättar om hur han byggt upp hela sin barndomsby.
Konstsamlingen består av estnisk konst från 1800-talet och fram till idag. Den utökas oavbrutet och består av drygt 10 000 verk uppvisade i ständigt nya tillbyggnader.
Jan Manitski och Hans Lepp.
Jan Manitskis första inköp – en uppskruvbar fågel av Judi Arrak (f. 1936)
Detta besök avslutade vår spännande och intressanta Estlandsresa med 30 nöjda deltagare från både Konstnärernas vänner och Thielska Galleriets vänner.
Foto: Louise Lyberg