Med 22 deltagare från Konstnärernas Vänner och Thielska Galleriets Vänner genomfördes en mycket trevlig resa till Florens 21-26 mars 2018.
Här följer Louise Lybergs reportage i text och bild.
Efter ankomst och gemensam middag första kvällen höll Catherine Wallermark påföljande morgon en lärorik lektion i Florens långa och spännande historia. Catherine är sedan tio år en auktoriserad guide och har bott i Florens sedan 1980-talet. Jag har samarbetat med henne nu under tre år.
Kampanilen, Kupolen och Palazzo Vecchio
Vår stadsvandring började med Domen och Brunelleschis märkvärdiga kupol, Giottos Kampanil och så Ghibertis välkända l bronsportar i Baptisteriet.
Promenaden gick sedan vidare mot Piazza della Signoria och Palazzo Vecchio
Gruppen lyssnar intensivt
Inne i Uffizierna, världens äldsta konstmuseum. Framför Filippo Lippis målning ”Marie kröning” 1450, där både konstnären och beställaren är avmålade.
Sensationellt var att få se den nyrenoverade målningen av Leonardo da Vinci ”Konungarnas tillbedjan”, som han lämnat halvfärdig 1481. Nu hade den fått ett eget rum och visades i all sin glans. En fabulös skillnad mot det tidigare skicket. Så lysande och så vackert.
Långa gångar och många trappor med höga trappsteg i Uffizierna fordrar stort intresse och bra kondition.
San Gimignano, staden med en häpnadsväckande siluett bruten av torn från 1200-talet. De privata tornen byggdes som symbol för familjens förmögenhet. Ursprungligen fanns 76 torn, nu återstår 14.
Collegiata, en romansk 1100-talskyrka, vars strama exteriör står i stark kontrast till den exotiska interiören.
Det är en av de mest bemålade interiörerna i hela Italien. Skildrar både det Gamla och det Nya testamentet. I fonden mitt emot altaret syns Benozzo Gozzolis berömda målning ”Martyren San Sebastian”
Vinprovning med lunch på vingården ”Tenuta de Torciano ”, som varit i samma familj i över 200 år.
Mot Siena med den magnifika katedralen, som skulle bli större än katedralen i Florens. Så blev det inte! Bygget avstannade pga. pesten.
Katedralens praktfulla västsida.
Den fjärde dagen började med ett besök i Palazzo Medici, där vi upplevde världens vackraste kapell. Kungarna på väg till Betlehem målad av Benozzo Gozzoli 1459. Flera av deltagarna är igenkännbara som medlemmar av familjen Medici.
Palazzo Vecchio, Michelozzos berömda gård med Verrocchios ”Putto med delfin”. Palatset renoveras utvändigt, därav den stora kulissen inne på gården.
De Femhundrades sal är en av de största och mest magnifika renässanssalar i Europa.
Det finns många ovanliga och intressanta plafondmålningar, som man missar om man inte tittar upp. Här visas Lorenzo Il Magnifico, som är ute på promenad med sin giraff. Han har importerat den, det var inne att visa att man varit ute och rest. Men den dog tyvärr, då han gick in i ett valv och skar halsen av sig. Sedan blev det populärt att ha kalkoner i stället.
Kabinettsskåp med otroliga inläggningar av Pietra Dura.
Utflykt till Villa Monteoriolo, 1600-tals herrgård med olivproduktion. Här skall vi tillverka vår egen middag.
I den vackra entréhallen stod borden med bakbord uppdukade med en skål mjöl , en skål med två ägg och olivolja.
Man arbetade parvis.
Ägarinna Eleonora undervisar intresserad Gunilla Andersson.
När pastamaskinen kom fram kom också herrarna. Bengt Olov Andersson och Göran Groth arbetar intensivt.
Många händer arbetar med fyllningen, formerna och den färdiga raviolin.
Det arbetande värdfolket avtackas. Eleonora med sin bror och två av sina barn – den tredje var i köket.
Medan vi alla var ute och studerade olivodlingarna och den välskötta shopen med alla dess lockande artiklar hade ”vårt” arbetsrum förvandlats. I den stora salen med alla vackra fresker stod nu tre bord elegant uppdukade för middag. Det blev verkligen en annorlunda och härlig avslutning på vår Konst och Kulturresa till Florens.